Ons verhaal

Op het Alfrinkcollege denken wij in kansen en mogelijkheden. Wij geloven in de talenten van onze leerlingen en helpen ze deze te ontwikkelen, ook als het nog onontdekte talenten zijn. Dat doen we door een veilige leeromgeving te creëren voor onze leerlingen, een plek waar iedereen zichzelf mag en durft te zijn. De kleinschalige opzet van ons onderwijs helpt daarbij. De onderbouw en bovenbouw leerlingen krijgen les in aparte gedeeltes van het schoolgebouw van een klein, vast team van docenten en mentoren. Dat werkt. We merken dat leerlingen zich snel vertrouwd voelen op onze school.

Samen stellen we alles in het werk om het Alfrinkcollege tot een prettige omgeving te maken. Docenten, leerlingen en ouders/verzorgers van leerlingen. Het is een samenspel waar wij veel waarde aan hechten; ouders kennen hun kind ten slotte het allerbeste. We helpen elkaar vooruit, waardoor we samen het verst komen, dat vinden wij belangrijk. De groei van onze leerlingen, daar halen wij kracht en motivatie uit. Energie om ons onderwijs te blijven verbeteren en samen stappen te blijven maken.

Hier staan wij voor

Op het Alfrinkcollege gaan wij ver voor onze leerlingen. We stellen alles in het werk om een zo goed mogelijke leeromgeving te creëren. Een plek waar de leerlingen zich veilig voelen, waar ze gezien worden en waar ze gestimuleerd worden om te ontdekken. Wij laten ze zien dat leren leuk kan zijn, door ze vooruit te helpen en succes te laten ervaren. Dat motiveert, zeker als blijkt dat ze iets kunnen waarvan ze dachten dat het niet mogelijk was. Dagelijks zien wij onze leerlingen groeien, daar doen wij het voor.

Hoog slagingspercentage

Trots op onze resultaten

Wij kunnen al jarenlang uitstekende resultaten en slagingspercentages overleggen. Daar zijn we trots op. Een belangrijk streven van ons is de leerlingen aan een diploma helpen. Als dat dan lukt – de leerlingen met een papiertje onze school verlaten – dan voelt dat goed.

We zien onze leerlingen elke dag groeien, op cognitief en persoonlijk vlak. Dat is mooi om te zien en is het ons om te doen. Het diploma is als het ware een bewijs van de ontwikkeling die een leerling heeft doorgemaakt, dat ze klaar zijn voor de volgende stap. Een stap die voor iedereen anders is en waar we onze leerlingen zo goed  op voorbereiden. We begeleiden ze intensief in het maken van de juiste keuze, zodat ze met een gerust hart op weg kunnen naar een nieuwe uitdaging.

Gezonde school

Gezond als makkelijke keuze

Met trots mogen wij ons een Gezonde School noemen, een vignet van het Voedingscentrum als bewijs van gezonde beweeg- en voedingsgewoonten. Een gezonde leefstijl draagt bij aan de ontwikkeling van onze leerlingen, daarom stimuleren wij ze dagelijks om gezond te eten en voldoende te bewegen.

De school speelt een belangrijke rol in het stimuleren van een gezonde leefstijl, leerlingen brengen hier ten slotte een groot deel van hun tijd door. Wij doen dat aan de hand van de Richtlijnen Gezondere Kantines, opgesteld door het Voedingscentrum, en ons eigen voedingsbeleid. Een gezond assortiment in onze schoolkantine is daarvan een belangrijk onderdeel. Zo maken we van de gezonde keuze de gemakkelijke keuze.

Onze historie

Met Pasen in 1921 wordt gestart met lesgeven op de St. Henricus ULO voor jongens in Deurne, daar ligt de oorsprong van het Alfrinkcollege. Ruim twintig jaar later, in 1943, komt er ook een ULO voor meisjes, de St. Mariaschool. In 1967 wordt er voor het eerst lesgegeven aan gemengde klassen en een jaar later wordt de fusie tot Bernard Alfrink Mavo officieel beklonken.

Het Alfrinkcollege is in 1997 ontstaan bij het opzetten van het samenwerkingsverband IVO Deurne. De Bernard Alfrink Mavo en Elkervoorde fuseerden in dat jaar tot het Alfrinkcollege, één van de drie deelscholen van IVO Deurne. De andere zijn het Hub van Doornecollege en Peellandcollege. In 2003 voegde praktijkschool De Sprong (nu: Sprongcollege) zich hierbij.